(medyada yer bulamayan ya da az yer bulan sesleri yorumsuz aktardığım blogdur/ yetvart danzikyan)
29 Mayıs 2013 Çarşamba
tmmob istanbul şubesi'nin 3. köprü'ye ilişkin açıklaması
3. KÖPRÜ: BİR CİNAYETİN ANATOMİSİ
29 Mayıs 2013 İstanbul`un sermaye tarafından fethedilebilmesi için her türlü yolun mubah ilan edildiği tarih. Billboardlar, reklam panoları bugün İstanbul`un son kalan orman alanlarını, belki de son kez arka planına alarak 3. Köprü`nün müjdesini veriyorlar. Son kez resimlerde kalan.
İnsana, doğaya, kente, yaşama dönük saldırganlığın sınır tanımaz boyutlara ulaştığı bir dönemi yaşıyoruz. 3. Köprü ve Kuzey Marmara Otoyolu, 3. Havalimanı, Kanal İstanbul, Yeni Şehir gibi hiçbir üst ölçekli plan kararına uygun olmayan, yaşayanların gereksinimleri ile uzaktan yakından alakası bulunmayan ve bundan sonra İstanbul`da yaşayacaklar için temiz hava ve suya erişebilmeyi imkansızlaştıracak projelerin en önemlisinin temeli atılıyor bugün.
Evet, vakti zamanı ile 1. ve 2. köprüye de karşı çıkmıştık. 3.süne de karşı çıkıyoruz. Bu köprünün kentin kuzeyinde yeni imar hareketleri yaratacağını biliyoruz. Tüm bilimsel araştırma ve çalışmalarımızın yanı sıra gazete ve dergilerdeki emlak ilanlarından bile bunu takip edebiliyoruz. 2. Köprü yüzünden kaçak ve plansız gelişen, daha bugünden kentsel dönüşüme malzeme olan, orman ve tarım alanlarını, su havzalarını tahrip eden kentleşme süreçlerini bir kez daha yaşayacağımız günlerin perdesini aralıyoruz.
Oysa Başbakan Erdoğan, İstanbul Belediye Başkanı iken, 27 Nisan 1995 tarihinde verdiği demecinde: "Üçüncü köprü bir cinayettir. Böyle bir teşebbüs İstanbul`un çağdaş kentleşmesi ve şehir içi ulaşım sistemi için ölümcül sonuçlar doğurur" diyordu. Yaklaşık 20 yıl sonra, sözünün arkasında bir iktidar ile İstanbul`a karşı işlenen cinayetin tanıkları konumundayız.
Oysa yıllardır ortaya koymaya çalıştığımız gibi, yapılan köprüler ulaşım sorununu azaltmadığı gibi aksine kendi trafiklerini yaratarak araç sayısını, trafiği, hava kirliliğini daha da çok arttırdı. Karayolu ağırlıklı ve özel araç sahipliğine dayalı taşımacılılık mevcut sorunları çözmek yerine daha da içinden çıkılmaz bir hale soktu. İstanbul`un dokunulmaması gereken doğal yaşam alanları inşaat sektörünün himayesine terk edildi.
Birçok kez söyledik, tekrara düşüyoruz: Kurulacak yeri bile yıllarca bir türlü kesinleştirilemeyen 3. köprü projesi bilimsel verilere ve kentin gerçek gereksinimlerine açıkça aykırıdır. Karayolları Müdürlüğünün etüt raporunda "uygulanabilir görülmeyen" bu proje ile kentin kuzeyine 7,3 milyon ek nüfus çekilecektir. Boğazlardaki transit taşımacılık, toplam boğaz geçişinin sadece ortalama % 3`ünü oluşturur ve bu türlü taşımacılığa dair deniz ve demir yolları olanakları çok daha rasyonel iken Türkiye`nin en önemli yatırımlarından birini bu gerekçeyle meşrulaştırmak inandırıcılıktan son derece uzaktır.
İstanbul kentinin ulaşım sorunlarını yeni köprüler çözmeyecektir. Yapılması gereken, sermayenin değil İstanbul halkının ortak çıkarlarını ve kamu yararını gözeten, doğal ve tarihsel çevrenin korunduğu, halkın demokratik katılımını esas alan bir planlamayı acilen hayata geçirmektir.
Bizler; İstanbul`u savunmaya, daha yaşanabilir kılmaya ve en önemlisi çocuklarımıza, torunlarımıza güzel bir şehir bırakmaya gönül vermiş insanlar; uzun süredir 3. Köprü`nün yapımını durdurmaya çalışırken, bir yandan da bu yağmanın ormanlarla sınırlı olmadığını vurgulayan, kentteki tüm ranta konu olmuş alanları doğadan, bilimden, insandan yana savunmaya çalışanlar; çözümü ucuz, nitelikli, erişilebilir toplu taşımada, demokratik ve kamu yararı odaklı bir planlamada arayanlar; 29 Mayıs 2013 tarihinde, tüm bu rant hırsıyla temeli atılan projelere karşı inadına yaşamı ve bilimi savunacağımızı tekrar dile getiriyoruz.
3. KÖPRÜ YERİNE YAŞAM PLATFORMU
Sekretaryası
TMMOB Şehir Plancıları Odası, İstanbul Şubesi
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder